Kundintervju Ankarsrum Kitchen

Vi träffade Marcus Grimerö, VD på Ankarsrum Kitchen för en pratstund om deras digitala plattform.

 

Berätta lite om hur er digitala närvaro ser ut idag, finns en strategi för webb och sociala medier?

– Vi har funnits på webben och i sociala medier under lång tid, men under det senaste halvåret ökat vår digitala närvaro ganska mycket. Vi arbetar med hemsida och med Facebook, just Facebook har vi en per marknad dvs. land, cirka fjorton stycken för närvarande. Utöver det arbetar vi med ett globalt Instagramkonto och även en del med LinkedIn. Mycket handlar om att styra in trafiken mot vår hemsida.

 

Hur ser ni på webbsidans utveckling om man jämför bakåt i tiden, hur har funktionen och betydelsen utvecklats?

– Om det digitala för tio år sedan sågs som ”intressant” så är det idag det primära. För vår del är det en möjlighet att äga vår kommunikation på ett enkelt och relativt kostnadseffektivt sätt. Den digitala köpupplevelsen är idag näst intill integrerad med den fysiska. Vi har en stor andel av försäljningen som sker via webb idag.

 

Vad har Design from Sweden hjälpt er med?

– Design from Sweden är vår ”förlängda arm” när det gäller våra hemsidor, både teknikutveckling och designutveckling. Design from Sweden är nästan som vår ”inhouse”-webb-avdelning fast de sitter på en annan plats.

 

Var ligger Design from Swedens styrkor som leverantör?

– Det är oerhört lätt att arbeta med Design from Sweden och de har en otroligt fin kundservice. De kommer med förslag på förbättringar och är proaktiva, det känns viktigt och värdefullt för oss.

 

Hur jobbar ni nu framåt med er digitala närvaro?

– Mycket handlar om att Ankarsrum.com skall fortsätta vara vår digitala plattform samt utöka att tillgodose de behov som kunderna har, det skall bli ännu lättare för kunderna att få presenterat det de vill se. Att vi kanske blir ännu mera ”presenterande” i våra digitala kanaler. Att också innehållet blir mera dynamiskt.

 

Fakta om Ankarsrum Kitchen AB

Ankarsrum Kitchen AB ingår i koncernen Ankarsrum Industries. Företaget är beläget i den anrika bruksorten Ankarsrum i Småland och marknadsför, säljer samt distribuerar köksmaskinen Ankarsrum Assistent Original®. Köksmaskinen utvecklades först på 1940-talet av industridesigner Alvar Lenning under de tre ledorden kvalitet, funktionalitet och design. Ankarsrum Assistent Original® blev Sveriges första köksmaskin och är lika populär än idag. Sedan starten år 1940 har det sålts 1.500 000 Ankarsrum Assistent Original® i 30 olika länder.