E-handel
Funderar du på att starta e-handel?
Vi hjälper er gärna med att bygga en webbshop där ni kan visa och sälja era produkter. Många frågor kommer att komma upp, men lugn vi hjälper er! Kärt barn har många namn du kanske har hört begreppen e-handel, e-butik, webbshop, online-handel, online-butik mfl. Här följer några frågor kring e-handel som kan vara bra att ha koll på.
Målgrupper e-handel
Vilka målgrupper ska ni sälja till? Ska ni sälja till företag (B2B) eller konsumenter/privatpersoner (B2C) eller kanske till båda? Beroende på vilka målgrupper ni ska sälja till så kan det vara bra att fundera på om priserna ska visas inklusive moms eller exklusive moms. I kassan presenteras alltid båda.
Lager e-handel
Har ni eget lager så att ni ska packa och skicka till kund när ni får en order? Då kan det vara bra att webbutiken hanterar ert lagersaldo. Ska ni skicka varor direkt från er leverantör till er slutkund så kan det vara bra att synka er leverantörs lagersaldo mot er e-handel, detta spara mycket tid och skapar ordning och reda.
Mobile first
Stora delar av de som idag besöker internet gör detta via en smartphone. Detta betyder att vi som bygger webbplatser och e-handelslösningar måste tänka på detta så klart. Allt innehåll på sidan ska anpassa sig efter skärmen på enheten, innehåll kan vara texter, filmer och bilder. Detta innebär att vi ibland gör innehåll som är anpassat för mindre mobila enheter och en version av samma sida som är mer anpassad för en större datorskärm, det resulterar i en bättre upplevelse för besökaren och inte minst snabbare ladd tid av sidan.
Få besökaren att genomföra köp
När er e-handelsbutik är lanserad så är det dags att få besökarna att genomföra köp. Se över följande tips för att motivera kunden till att handla i just din e-butik
- Tidsbegränsade erbjudanden. Ta fram tidsbegränsade erbjudanden ”Just nu fri frakt” eller ”20% rabatt – bara idag”. Har ni varor i lager som ni vill bli av med, kan ni använda det för att öka försäljningen på andra varor med ett erbjudande liknande detta: ”Just nu får du en XXX på köpet”.
- Begränsat antal. Om ni har produkter i lager som ni bara har ett par stycken utav kan ni vara tydlig med det till era besökare. Det sätter lite press på besökaren vilket kan få dem att vilja slå till på en gång.
- Uppmana till köp. Era beställ-knappar är en utmärkt plats för att uppmana kunden till att slå till på en gång. Prova att använda begrepp som ”Beställ nu” eller ”Köp direkt” istället för enbart ”Beställ” eller ”Köp”, det kan ge större effekt än man tror.
Betalningslösningar
Hur vill ni ta betalt av era kunder i er e-handel? Faktura, kort, avbetalning, Swish? Något att fundera på tills vi hörs 🙂
Referenser
Se några av våra e-handelslösningar som vi har byggt
Webbdesign
Klicka gärna vidare för att läsa mer om hur vi arbetar med webbplatser och sociala medier, mer om webbdesign och sociala medier.
Hemsida
Vad är egentligen en hemsida? Läs mer om hemsidor
Kontakta oss
Vi hjälper er gärna vidare och förverkligar drömmen om en butik online. Skicka ett mail eller slå en signal till oss
Design from Sweden AB
Kontaktperson: Mathias Lengyel, CEO
E-post: info@designfromsweden.se
Telefon: 0491-222 22
- Läs om sociala medier
- Läs om webbhotell
- Läs mer om webbdesign
- Läs mer om hemsidor
- Läs mer om animerad film
- Se några referenser
Pingback: Hemsida i Oskarshamn boosta synlighet och försäljning med Design from Sweden - Design from Sweden
Pingback: Hemsida - Design from Sweden